Mi az a SaaS?
A SaaS a Software as a service rövidítése, ami magyarul Szoftver, mint szolgáltatást jelent. Ezek a szoftverek felhőalapú szoftverek, amik áltatlában böngészőben vagy külön appként érhetők el.
Példák a nagyvilágból
- Google Workspace
- Trello
- Zoom
- Slack
- MailerLite
- Netflix
- Spotify
Hogyan működik a szoftver, mint szolgáltatás?
A SaaS szoftverszolgáltató a saját szerverein tárolja az alkalmazásokat és az adatokat.
A felhasználók általában előfizetési díjat fizetnek a szoftverhez való hozzáférésért, amivel fedezik a szoftver karbantartási díját. (A bevételi modellekről lejjebb lesz még szó.)
A felhőalapú megoldásnak köszönhetően az alkalmazások forráskódja minden felhasználónak azonos, így az újítások mindenki számára egyszerre lesznek elérhetők.
Mik a SaaS előnyei?
A SaaS-nak köszönhető, hogy a cégeknek nem kell saját szerverükre telepíteni az alkalmazásokat és azon keresztül futtattatni. Így sokat spórolhatnak a hardverüzemeltetés, karbantartás és szoftverlicencelés költségein. Ezen kívül a SaaS modelleknek még számos előnye van:
- Rugalmas fizetés: a felhasználók kiszámíthatóbb költségvetést készíthetnek.
- Automatikus frissítések: a SaaS szolgáltatók automatikusan elvégzik a frissítéseket, ezzel még jobban megkönnyítik a felhasználók dolgát.
- Hozzáférhetőség: a felhasználók bármikor és bárhonnan hozzáférhetnek a szoftverekhez.
- Testreszabás: a SaaS alkalmazások gyakran integrálhatók más alkalmazásokkal, pl. API-on keresztül.
Mik a SaaS kihívásai és kockázatai?
Természetesen aminek vannak előnyei, annak vannak hátrányai is:
- A felhasználó hatáskörén kívül eső problémák: amikor váratlanul nagyobb frissítések érkeznek az alkalmazásokba, azoknak megértése és újra tanulása problémát okozhatnak a felhasználóknak.
- Szoftver váltási nehézségek: a legtöbb felhőalapú szolgáltatásnál nagyon bonyolult a szolgáltató váltás, mert ilyenkor rengeteg dolgot kell költöztetni és ez magasszintű technikai tudást igényel. Főleg, hogy elég sok SaaS alkalmazásnál nincs is lehetőség a költözésre. De az is előfordulhat, hogy nincs hasonló másik szolgáltató, akire lehetne váltani, mert az adott SaaS egyedüli azon a területen.
- Biztonság: a felhőalapú biztonságot gyakran a SaaS alkalmazások jelentős kihívásaként tekintik.
SaaS bevételi modellek (árképzés)
Többféle bevételi modellű SaaS létezik. Ezek közül a 3 legelterjedtebbet emelem ki:
- Reklámokból származó bevételek: amikor reklámokból származik a SaaS szolgáltatónak a bevételei, akkor magát a szolgáltatást ingyen nyújtja a felhasználóknak, de cserébe teleszórja reklámmal a felületét.
- Előfizetésekből származó bevételek: ilyenkor a felhasználók fix havi vagy éves díjért hozzáférnek a szoftver tejes használatához.
- Freemium: ilyenkor a szolgáltatás ingyenes, viszont vannak korlátozásai, amivel arra szeretnék ösztönözni a felhasználókat, hogy váltsanak fizetős verzióra. Erre jó példa a Duolingo.
Ezek közül a reklámos és az előfizetéses SaaS szolgáltatások a leggyakoribbak Magyarországon.