Mi az a MVP? – Minimum Viable Product
Az MVP (Minimum Viable Product) jelentése röviden: Egy új induló termék egyszerűsített változata, amit el lehet kezdeni értékesíteni.
Miért kötelező MVP-t építeni, ha micro SaaS-t építesz?
Micro SaaS építésekor létfontosságú, hogy egy MVP megépítéssel kezdjük. A következő pontok támasztják ezt alá:
- Gyors piaci visszajelzést kapunk az induló SaaS-unkról. Megtudjuk, hogy tényleg van-e rá igény vagy valóban abba az irányba kell-e tovább fejlesztenünk, mint amire mi gondoltuk.
- Az erőforrásainkat hatékonyan használjuk fel.
- A kockázatot lecsökkentjük, azzal hogy nem hónapokat foglalkozunk egy induló SaaS-on, ami végül az induláskor becsődölhet.
- Rengeteget tanulhatunk a kurdarcainkból és legközelebb egy sikeres MVP-t építhetünk.
Mitől működik jól egy MVP?
Csak az alapvető funkciók vannak meg egy jó MVP-ben. Nincsennek extra, felesleges funkciók, amik hátráltatnák a fejlesztést (pl: dark mode).
Mivel csak az alapfunkciók megépítésére fókuszálunk, így gyorsan tudjuk a piacra dobni a SaaS-unkat.
Könnyen mérhető eredményeket kapunk az MVP elindítása után. Fizetnek a vásárlók vagy sem!
A sikeres launch után egyszerűen és gyorsan skálázhatjuk tovább az MVP-énket plusz funkciókkal.
Gyakori hibák az MVP készítése során
Összeszedtem 5 gyakori hibát, amik gyakran előfordulnak:
- Túl sok funkció beépítése, akkor következhet be, amikor nem tervezzük meg előre az MVP-énket.
- A tökéletességre való törekvés is a tervezés hiányán múlik.
- A launch után nem megfelelő a visszajelzések gyűjtése. Így nem tudjuk meg, hogy miért nem veszik meg a termékünket vagy akik megveszik, ők miért veszik meg.
- Elhúzódó fejlesztési idő, akkor lehetséges, amikor nem csak alapfunkciókra fókuszálunk.
Szóval, ahogy láthatod szinte minden a megfelelő MVP tervezésen múlik. De ne gondold túl! Elég csak 5 pontot figyelembe venned egy tökéletes terv elkészítéséhez.
MVP tervezési checklista
✅ Célközönség és a probléma pontosan meghatározott
✅ Az alapfunkciók kiválasztása és az extrafunkció kihúzása
✅ Rendelkezésre álló idő meghatározva (törekedjünk 1-2 héten belül megépíteni)
✅ Az MVP sikerének a meghatározása és a visszajelzés gyűjtési módszerének kiválasztása
✅ A launch megtervezése
Sikeres gyorsan elkészült MVP példa
Simple Analytics:
Probléma: Privacy-first webanalitika hiánya
MVP: Egyszerű látogatottság számlálás, cookie-k nélkül
Első verzió: Csak oldal megtekintések számlálása
Havi bevétel (jelenlegi): $30,000+

Simple Analytics – The privacy-first
Google Analytics alternative
Az MVP-énk továbbfejlesztése
Minden esetben dolgozzuk fel a visszajelzéseket. Sikeres és sikertelen MVP esetén is. Ezekből tudunk tovább építkezni.
Mikor és hogyan fejlesszünk tovább?
Ha sikeres volt a termékünk és elértük azt a pénzbeli célt, amit a tervezéskor kitűztünk, akkor jöhet is a továbbfejlesztés és az értéknövelés a visszajelzések alapján.
Fontos! Ilyenkor is figyeljünk oda, hogy csak a lényeges funkciókkal foglalkozzunk! Még ekkor se biztos, hogy a dark mode-dal kellene foglalkozni. (Kivéve, ha visszajelzésekben ezt külön kérik.)
Ha sikertelen volt a termékünk, akkor vonjuk le a következtetéseket. Nézzük meg, hogy mit írnak a visszajelzésekben és ezek alapján létre tudnunk hozni egy sikeres MVP-t!